Pentru a răci motorul cu ardere internă și a-l proteja împotriva coroziunii, majoritatea mărcilor și modelelor de mașini utilizează un lichid de răcire format din apă amestecată cu antigel. Când căutați un antigel bun și accesibil în magazin, probabil ați observat vasta selecție de fluide speciale din această categorie, cu marcaje și culori diferite. Este posibil să cumpărați antigel doar pe baza culorii? Care este modalitatea corectă de a schimba antigelul din mașină?
„Culoare ≠ Tip”: Mituri și realități
Unul dintre cele mai comune mituri auto este afirmația că poți alege un antigel bun doar pe baza culorii sale. Atenție, spoiler: acest lucru nu ar trebui făcut niciodată! Pentru a înțelege originile acestei credințe destul de populare, haideți să derulăm înapoi și să examinăm pe scurt istoricul problemei.
În trecutul îndepărtat, coloranții ajutau la distingerea unui tip de antigel de altul. De exemplu, formulările care conțineau aditivi pe bază de săruri anorganice (IAT) aveau de obicei o nuanță albastră sau verzuie. Fluidele caracterizate prin cea mai lungă durată de viață (ELC) erau colorate în portocaliu și roșu.
În prezent, culorile pentru anumite mărci și caracteristici ale antigelului sunt determinate de producător și nu sunt reglementate în niciun fel. De exemplu, printre produsele din catalogul nostru, veți găsi mai multe tipuri de antigel G11. Antigelul Catol Lux - 40°este galben, un produs cu același nume și marcaj este verde, iar un alt produs similar de la „ Concentrat Vitex” este albastru.
Ce este IAT / OAT / HOAT / Si - OAT / PSi - OAT
Diverse marcaje găsite pe canistrele antigel conțin informații despre compoziția aditivilor utilizați:
Marcare | Compoziție și proprietăți |
IAT | Antigelurile tradiționale sunt etichetate cu aditivi anorganici - silicați, fosfați, bor și alte săruri. Acești compuși creează o peliculă protectoare pe suprafețele spălate pentru a preveni coroziunea. Cu toate acestea, tocmai această caracteristică duce la reducerea transferului de căldură și a eficienței de răcire. |
OVĂZ | O categorie de antigeluri carboxilate în care acizii carboxilici acționează ca inhibitori de coroziune. În timpul utilizării, se formează o peliculă protectoare exclusiv la locul coroziunii. În același timp, eficiența transferului de căldură nu este redusă, asigurând performanțe optime ale motorului. |
HOAT | Un tip de antigel hibrid care utilizează atât compuși organici, cât și anorganici pentru a combate coroziunea. |
Si-OAT | Marcarea antigelurilor lobride, cu predominanță a bazei organice OAT și adaos moderat de aditivi silicați. |
Psi-OAT | O clasă de antigeluri lobride în care silicații și fosfații sunt utilizați ca aditivi anorganici. |
Coduri VAG : G 11- G 13
Cea mai utilizată clasificare a antigelurilor este cea propusă de concernul Volkswagen.
Miscibilitate: când este posibilă, când nu ?
Ce ar trebui să fac dacă nivelul lichidului de răcire este scăzut? Ce antigel pot adăuga în mașină pentru a evita consecințele negative?
Experții recomandă evitarea amestecării lichidelor de răcire din clase diferite, precum și a antigelurilor din aceeași clasă, dar de la mărci diferite. În ciuda compozițiilor similare, acestea pot conține aditivi diferiți, incompatibili.
Greșeli frecvente la alegerea și utilizarea antigelului
În ciuda disponibilității largi a informațiilor, chiar și pasionații de mașini experimentați sunt predispuși la anumite greșeli legate de utilizarea antigelului.
Întrebări frecvente
Antigelurile de diferite culori conțin inhibitori de diferite compoziții chimice, care diferă în ceea ce privește proprietățile și impactul asupra elementelor sistemului de răcire a motorului.
Nu se recomandă amestecarea antigelurilor de diferite culori. Cu toate acestea, este incorect să te bazezi exclusiv pe culoare. Cele mai importante criterii de selecție sunt marcajele și recomandările producătorului.
Culoarea antigelului nu are o corelație directă cu compoziția sa. Alegerea opțiunii optime necesită luarea în considerare a mai multor factori, inclusiv vârsta vehiculului și condițiile de funcționare.
Cei mai universal aplicabili compuși sunt cei etichetați Multifreeze. Cel mai adesea sunt violet. Cu toate acestea, nu există o schemă standard de culori pentru acest produs.
Cea mai bună soluție este să apelați la laboratoare specializate. De asemenea, puteți utiliza benzi de testare concepute pentru a detecta conținutul de inhibitor al antigelului.
Standardul clasic este un raport de 50/50. Totuși, cel mai bine este să urmați recomandările producătorului, pe care le veți găsi pe ambalaj.
Magazinul online CatolLux oferă o gamă largă de lichide de răcire pentru mașini de diferite mărci și modele – calitate excelentă, la o gamă largă de prețuri, cu livrare în Chișinău sau în orice alt oraș din Moldova. Ai grijă de motorul mașinii tale – comandă acum antigel și lichid de răcire de înaltă calitate: accesibil, ușor și convenabil!