Antigel în funcție de culoare – mituri și adevăr: cum să evitați amestecarea componentelor inutile și ce sunt G11/G12/OAT/HOAT

26/11/2025
Antigel în funcție de culoare – mituri și adevăr: cum să evitați amestecarea componentelor inutile și ce sunt G11/G12/OAT/HOAT

Pentru a răci motorul cu ardere internă și a-l proteja împotriva coroziunii, majoritatea mărcilor și modelelor de mașini utilizează un lichid de răcire format din apă amestecată cu antigel. Când căutați un antigel bun și accesibil în magazin, probabil ați observat vasta selecție de fluide speciale din această categorie, cu marcaje și culori diferite. Este posibil să cumpărați antigel doar pe baza culorii? Care este modalitatea corectă de a schimba antigelul din mașină?

„Culoare ≠ Tip”: Mituri și realități

Unul dintre cele mai comune mituri auto este afirmația că poți alege un antigel bun doar pe baza culorii sale. Atenție, spoiler: acest lucru nu ar trebui făcut niciodată! Pentru a înțelege originile acestei credințe destul de populare, haideți să derulăm înapoi și să examinăm pe scurt istoricul problemei.

În trecutul îndepărtat, coloranții ajutau la distingerea unui tip de antigel de altul. De exemplu, formulările care conțineau aditivi pe bază de săruri anorganice (IAT) aveau de obicei o nuanță albastră sau verzuie. Fluidele caracterizate prin cea mai lungă durată de viață (ELC) erau colorate în portocaliu și roșu.

În prezent, culorile pentru anumite mărci și caracteristici ale antigelului sunt determinate de producător și nu sunt reglementate în niciun fel. De exemplu, printre produsele din catalogul nostru, veți găsi mai multe tipuri de antigel G11. Antigelul Catol Lux - 40°este galben, un produs cu același nume și marcaj este verde, iar un alt produs similar de la „ Concentrat Vitex” este albastru.

Ce este IAT OAT HOAT Si OAT PSi OAT ­

Diverse marcaje găsite pe canistrele antigel conțin informații despre compoziția aditivilor utilizați:

Marcare

Compoziție și proprietăți

IAT

Antigelurile tradiționale sunt etichetate cu aditivi anorganici - silicați, fosfați, bor și alte săruri. Acești compuși creează o peliculă protectoare pe suprafețele spălate pentru a preveni coroziunea. Cu toate acestea, tocmai această caracteristică duce la reducerea transferului de căldură și a eficienței de răcire.

OVĂZ

O categorie de antigeluri carboxilate în care acizii carboxilici acționează ca inhibitori de coroziune. În timpul utilizării, se formează o peliculă protectoare exclusiv la locul coroziunii. În același timp, eficiența transferului de căldură nu este redusă, asigurând performanțe optime ale motorului.

HOAT

Un tip de antigel hibrid care utilizează atât compuși organici, cât și anorganici pentru a combate coroziunea.

Si-OAT

Marcarea antigelurilor lobride, cu predominanță a bazei organice OAT și adaos moderat de aditivi silicați.

Psi-OAT

O clasă de antigeluri lobride în care silicații și fosfații sunt utilizați ca aditivi anorganici.

Coduri VAG 11- 13

Cea mai utilizată clasificare a antigelurilor este cea propusă de concernul Volkswagen.

  • G 11 este marcajul pentru un standard antigel învechit, cel mai adesea de culoare albastră sau verde.
  • G 12 – antigeluri roșii și roz, aparținând generației următoare.
  • G 12+ – considerată o versiune mai avansată a G 12, de obicei vopsită în albastru sau roz, compatibilă cu compușii din clasele G 12 și G 11.
  • G 12++ – antigeluri lobride
  • G 13 – cel mai avansat de până acum – lobrid, colorat în violet.

Miscibilitate: când este posibilă, când nu ?

Ce ar trebui să fac dacă nivelul lichidului de răcire este scăzut? Ce antigel pot adăuga în mașină pentru a evita consecințele negative?

Experții recomandă evitarea amestecării lichidelor de răcire din clase diferite, precum și a antigelurilor din aceeași clasă, dar de la mărci diferite. În ciuda compozițiilor similare, acestea pot conține aditivi diferiți, incompatibili.

Greșeli frecvente la alegerea și utilizarea antigelului

În ciuda disponibilității largi a informațiilor, chiar și pasionații de mașini experimentați sunt predispuși la anumite greșeli legate de utilizarea antigelului.

  1. Alegerea după culoare. Este important să înțelegeți că respectiva culoare nu este direct legată de compoziție, ceea ce înseamnă că cerințele producătorului ar trebui să aibă prioritate.
  2. Economii de costuri nejustificate. Dorința de a cumpăra antigel la cel mai bun preț este de înțeles. Cu toate acestea, este important să rețineți că lichidele de răcire ieftine pot conține componente de calitate inferioară, ceea ce înseamnă că durata de viață a motorului mașinii dvs. va fi redusă. Ar trebui să achiziționați fluide tehnice pentru mașina dvs. de la magazine certificate care sunt responsabile pentru calitatea produselor lor.
  3. Ignorarea recomandărilor producătorului. Dacă nu le luați în considerare atunci când alegeți antigel, nu puteți exclude consecințe negative: formarea de nămol, coroziunea componentelor sistemului de răcire și o eficiență redusă a transferului de căldură.

Întrebări frecvente

  1. Care este diferența dintre antigelurile de diferite culori?

Antigelurile de diferite culori conțin inhibitori de diferite compoziții chimice, care diferă în ceea ce privește proprietățile și impactul asupra elementelor sistemului de răcire a motorului.

  1. Ce antigel de culoare nu ar trebui amestecat?

Nu se recomandă amestecarea antigelurilor de diferite culori. Cu toate acestea, este incorect să te bazezi exclusiv pe culoare. Cele mai importante criterii de selecție sunt marcajele și recomandările producătorului.

  1. Ce culoare de antigel este cea mai bună?

Culoarea antigelului nu are o corelație directă cu compoziția sa. Alegerea opțiunii optime necesită luarea în considerare a mai multor factori, inclusiv vârsta vehiculului și condițiile de funcționare.

  1. Ce culoare de antigel este universală?

Cei mai universal aplicabili compuși sunt cei etichetați Multifreeze. Cel mai adesea sunt violet. Cu toate acestea, nu există o schemă standard de culori pentru acest produs.

  1. Ce trebuie să faci dacă nu știi ce fel de antigel este în mașină?

Cea mai bună soluție este să apelați la laboratoare specializate. De asemenea, puteți utiliza benzi de testare concepute pentru a detecta conținutul de inhibitor al antigelului.

  1. Ce raport între concentrat și apă ar trebui să aleg?

Standardul clasic este un raport de 50/50. Totuși, cel mai bine este să urmați recomandările producătorului, pe care le veți găsi pe ambalaj.

Magazinul online CatolLux oferă o gamă largă de lichide de răcire pentru mașini de diferite mărci și modele – calitate excelentă, la o gamă largă de prețuri, cu livrare în Chișinău sau în orice alt oraș din Moldova. Ai grijă de motorul mașinii tale – comandă acum antigel și lichid de răcire de înaltă calitate: accesibil, ușor și convenabil!